Holdbeskrivelser

Vi har på klinikken mange forskellige tilbud af træning og herunder kan du læse lidt om de forskellige hold der er hos os

Træning på hold sikrer dig en god gang træning med kvalitet, tryghed & effekt.

HOLD:

Milicross

Ønsker du at forberede kroppen til at blive optaget i forsvaret eller politiet?
Ønsker du træning med styrkeløft, pull-up mm. og høj puls?
Ønsker du udendørs træning i al slags vejr, med en instruktør som brænder for sin træning?
Ønsker du seriøs tung styrketræning med sikkerhed, kvalitet og effekt?
 
 
Funktionel højintensitetstræning, der foregår udendørs og indendørs hos Otterup Fysioterapi.
Påklædning: Udendørstøj/sko efter vejrforhold og indendørstøj/sko.
Pris: 1200,-
Tilmelding: Otterup Fysioterapi tlf: 64821747 eller mail: info@otterupfysio.dk

Barselshold

Tag din baby med til træning. Holdet kører som et forløb over 12 uger med træning hver onsdag. Barselsholdet er træning til mødre, hvor de stille og roligt kan komme i gang med træning efter deres graviditet og fødsel.
De holdansvarlig er fysioterapeuterne Camilla og Sara
Prisen for de 12 uger er 1159,60 kr

Stram op

Thearobic

Stram Op

Til Stram op arbejdes der bl.a. med elastikker spændt fast på hænder samt fødder, vægte og stepbænke. Deltageren får strammet samtlige muskler op i hele kroppen på en måde, som giver lange, slanke muskler. Faste baller, mave, arme og lår.

Denne form for træning er til den udøver, som har brug for en del udfordring både styrke- og konditionsmæssigt. Der er en del koordination i træningen, men efter et par gange er de vigtigste trin lært, og så er det bare super sjovt.

Stabilitet

Grundtræning

Et hold, der kan være godt til dem, der ikke har prøvet at træne før.

Træningen er i et roligt tempo nede på et plan, hvor alle kan være med.

Vi bygger langsomt alle kroppens muskler op fra de inderste holdningsmuskler til de ydre bevægemuskler. For at lære at bruge kroppen rigtigt, skal musklerne også lære at koordinere indbyrdes, derfor er der indarbejdet balance og koordinationsøvelser i træningen.

Der arbejdes med mange forskellige redskaber, både bolde, vægte, PowerHoops m.m.

Ryghold

Træningen er baseret på styrke og udholdenhedstræning for ryggens ”korsetmuskler”, samt ben og skuldre, for derigennem at stabilisere ryggen til at klare hverdagens udfordringer. Her trænes blandt andet med store bolde, elastikker, vægtstænger og stepbænke.

Der trænes desuden kondition, balance, koordination og bevægelighed, samt holdningskorrektion og træning i løfteteknik.

Holdet henvender sig til dig med den ømme og trætte ryg, diskusprolaps med eller uden operation, slidgigt eller efter andre rygoperationer.

Træn Dig Glad – styrke/puls (Tidligere TeenFit+)

Gør din træning mere effektiv, ved at træne på hold!
Træn Dig Glad har fokus på træning af hele kroppen. Det er et hold, der kombinerer puls og styrketræning. Det er en intensiv time med høj energi, hvor du får trænet hele kroppen. Det er en GLAD time, med god træning, god musik, godt humør og alle kan være med uanset niveau og form!

Parkinsonhold

Holdtræning målrettet personer med Parkinsons sygdom.
Der er stort fokus på muskelstyrke, hurtighed, bevægelighed, balance, gangtræning og godt humør. Målet med træningen er at være i bedst mulig form til at opretholde sin normale hverdag.
Træningen henter bl.a. inspiration fra LSVT BIG, Thai Chi samt nyeste forskning på området.
Den faste fysioterapeut har specialuddannelse inden for netop Parkinson.

Holdansvarlig Kristoffer Rask Espensen

Håndværkerfit

Henvender sig til håndværkeren med slidte skuldre, ryg, nakke og knæ. Der trænes med fokus på at genetablere bevægeligheden og styrken over de udfordrede led. En sjov time, hvor skurvognen er flyttet ind i træningssalen 😉

Jump

Jumping Fitness

Jumping fitness er en dynamisk fitnessform, der udføres på specielt udviklede fitnesstrampoliner. Der hoppes til forskellige energiske rytmer, der styrker kroppen på en meget positiv og energisk måde. Det er en kombination af hurtige og langsomme spring, samt forskellige variationer af traditionelle aerobictrin og andre energiske elementer. Det er fantastisk cardiotræning, der udføres til god musik og med højt humør. Mere end 400 muskler bliver aktiveret ved Jumping, hvilket bl.a. skyldes den konstante tyngdekraftsændring. Det giver styrke til hele kroppen, og er også velegnet til genopbygning efter skader, takket være trampolinens bløde affjedring.

Dans dig glad

En glad time med gang i, hvor vi danser til latinamerikanske rytmer og diskorytmer. Træning der gør dig glad – og alle kan være med!

Bassin


Bassin foregår i Gudskov Svømmehal. Der trænes på både lavt og dybt vand. Det er ingen forudsætning at kunne svømme. Træningen afhjælpes med halskraver og mavebælte.
Vi træner bevægelighed, stabilitet af ryggens korsetmuskler, kondition, balance og koordination.

Som redskaber anvender vi lette skumhåndvægte, slanger, plader, bolde m.m.
Træningen henvender sig til alle med ryg, skulder, hofte, knæ og fodledsproblemer. Godt for gangbesværede, personer med gigtsygdomme eller neurologiske problemer.

Skånehold (henvisning påkrævet)

Foregår i klinikkens træningssal. Træningen er både med og uden redskaber. Redskaberne kan f.eks. være stepbænke, store bolde, elastikker, balancepuder m.m.
Træningen er baseret på stabilisering af de lednære muskler med lille belastning og mange gentagelser.

Vi træner desuden kondition, balance, koordination og udspænding.
Holdet henvender sig til den utrænede, der skal i gang efter operation, blodpropper eller måske hjerneblødninger. Også velegnet til patienter med gigtlidelser og neurologiske sygdomme m.m.

Færre deltagere. Mere tid til den enkelte til personlig vejledning.

 

Pilates

Pilates styrker de dybe mave- og rygmuskler, mindsker (eventuelt fjerner) smerter, forbedrer holdningen, strækker stive muskler og styrker svage, øger smidigheden i rygsøjlen og leddene, samt mindsker spændingen og forbedrer balancen.

Det er forskelligt fra de andre træningsformer ved, at vi i Pilates har megen fokus på den dybe vejrtrækning, samtidig med at vores kropsmidte er stabiliseret. Vi arbejder i rolige, glidende bevægelser.

Det giver en lidt anderledes kropsopmærksomhed, afstressning og energiopladning pga. det langsomme tempo, og på den måde kan man sige, at Pilates også er en yoga-inspireret form for bevæge-meditation.

 

 

Godt liv med Artrose i Danmark

Mange tror, at knæ og hofter med artrose (eller ”slidgigt”) skal skånes, og det er forkert.

Hvorfor skal vi træne med artrose?

Glaid - Otterup Fysioterapi

Selvom ledbrusken er slidt, kan smerterne hos mange trænes væk. Sundhedsstyrelsens anbefalinger for behandling af artrose indeholder træning – og evt. vægttab.

Flere end en halv million danskere lider af artrose eller ”slidgigt”. Artrose udvikles langsomt og påvirker strukturer som ledkapsel, menisker og ledbånd. Slutstadiet er lig med stort tab af ledbrusk og påvirkning af knoglen under brusken.

En gennemsnitsdansker mister 7 år med god livskvalitet som følge af smerter og funktionsnedsættelse på grund af artrose/”slidgigt”.

Derfor har vi hos Otterup Fysioterapi & Træningsklinik indført det dokumenteret effektive uddannelses- og træningskoncept GLA:D – Godt Liv med Artrose i Danmark.

Aqua Bike

Skånsom og effektiv træning

Har du:

  • slidgigt
  • er overvægtig,
  • eller har du bare lyst til en sjov og anderledes form for træning?

Så skal du prøve Aqua Bike:

Aqua-bike

Med denne træningsform får du trænet alle muskler i kroppen – uden stor belastning af dine led. Det betyder, at du sagtens kan deltage i træningen – også hvis du har nogle skavanker.

Faktisk er det den optimale måde at træne skånsomt – men hårdt.
Du bestemmer selv, hvor hårdt du vil gå til den.

 

 

Tilmelding på holdene sker i receptionen eller her, hvor du logger ind med dit medlems nr. og en adgangskode du får oplyst i receptionen.