Holdbeskrivelser

Træning generelt

På klinikken har vi mange forskellige tilbud af træning, og det kan være svært at finde ud af, hvor man skal starte.

Vi anbefaler derfor, at du taler med din fysioterapeut og får lavet en forundersøgelse, for at se hvilket niveau, du skal starte på.

Herunder kan du læse lidt om de forskellige holdmuligheder der er hos os.

Træning på hold sikrer dig en god gang træning med Kvalitet, Tryghed & Effekt.

REDSKABER

Store træningsbolde:

De store bolde anvendes til Grundtræning og på Rygholdene.

Grundtræning

Store træningsbolde

De store træningsbolde giver en god træning af kroppens indre korset og styrker de små muskler, som holder vores skelet sammen. Det er samtidig rigtig god koordinations- og balancetræning, som er vigtig for musklernes evne til at kunne samarbejde om, at passe på kroppen i uhensigtsmæssige stillinger. Samtidig er det en sjov måde at træne på, og hvad der er sjovt, giver en god energi.

Theraband Elastikker:

Anvendes til Thearobic.
En bred træningselastik, som findes i forskellige styrker/modstand.

Fordelen ved at træne med netop den form for elastik er, at øvelsen kan udføres i hele bevægebanen uden brat at blive stoppet af en ”stram” elastik.

HOLDENE

Therarobic

Thearobic

Therarobic

Therarobics er en træningsform, hvor der arbejdes med elastikker spændt fast på hænder samt fødder. Deltageren får strammet samtlige muskler op i hele kroppen på en måde, som giver lange, slanke muskler. Faste baller, mave, arme og lår og det ses tydeligt på måden du går.

Denne form for træning er til den udøver, som har brug for en del udfordring både styrke- og konditionsmæssigt. Der er en del koordination i træningen, men efter et par gange er de vigtigste trin lært, og så er det bare super sjovt.

Grundtræning

Grundtræning

Træning med PowerHoop

Et hold vi tilbyder alle, der ikke har prøvet at træne før.

Træningen er i et roligt tempo nede på et plan, hvor alle kan være med.

Vi bygger langsomt alle kroppens muskler op fra de inderste holdningsmuskler til de ydre bevægemuskler. For at lære at bruge kroppen rigtigt, skal musklerne også lære at koordinere indbyrdes, derfor er der indarbejdet balance og koordinationsøvelser i træningen.

Der arbejdes med mange forskellige redskaber, både bolde, vægte, PowerHoops m.m.

Vandgymnastik

Aqua-bike

Aqua-bike

Vandgymnastik foregår i Gudskov Svømmehal. Der trænes på både lavt og dybt vand. Det er ingen forudsætning at kunne svømme. Træningen afhjælpes med halskraver og mavebælte.
Vi træner bevægelighed, stabilitet af ryggens korsetmuskler, kondition, balance og koordination.

Som redskaber anvender vi lette skumhåndvægte, slanger, plader, bolde m.m.
Træningen henvender sig til alle med ryg, skulder, hofte, knæ og fodledsproblemer. Godt for gangbesværede, personer med gigtsygdomme eller neurologiske problemer.

Ryghold

Foregår i klinikkens træningssal. Vi træner blandt andet med store bolde, gymsticks, elastikker, vægtstænger og stepbænke.
Træningen er baseret på styrke og udholdenhedstræning for ryggens ”korsetmuskler”, samt ben og skuldre, for derigennem at stabilisere ryggen til at klare hverdagens udfordringer.

Der trænes desuden kondition, balance, koordination og bevægelighed, samt holdningskorrektion og træning i løfteteknik.

Holdet henvender sig til dig med den ømme og trætte ryg, diskusprolaps med eller uden operation, slidgigt eller efter andre rygoperationer.

Skånehold (henvisning påkrævet)

Foregår i klinikkens træningssal. Træningen er både med og uden redskaber. Redskaberne kan f.eks. være stepbænke, store bolde, elastikker, balancepuder m.m.
Træningen er baseret på stabilisering af de lednære muskler med lille belastning og mange gentagelser.

Vi træner desuden kondition, balance, koordination og udspænding.
Holdet henvender sig til den utrænede, der skal i gang efter operation, blodpropper eller måske hjerneblødninger. Også velegnet til patienter med gigtlidelser og neurologiske sygdomme m.m.

Færre deltagere. Mere tid til den enkelte til personlig vejledning.