Akupunktur

Hvordan foregår akupunktur?

Akupunktur

Akupunktur behandlingen foregår ved, at der stikkes tynde nåle ind i hud og muskler. Nålene stimulerer nervesystemet, og denne stimulering medfører smertelindring, øget blodgennemstrømning og dermed afspænding af musklerne.

Under behandlingen, som ikke bør gøre ondt, kan du eksempelvis mærke varme, prikken eller en let sovende fornemmelse som stråler ud fra de steder, hvor nålene sidder.

Normalt indsættes 4-6 nåle i det område, hvor du har ondt, og 2 nåle i hænder og fødder. Nålene sidder i op til 20 minutter. Der behandles 1-2 gange om ugen, og der vurderes efter ca. 5 behandlinger – eller efter ca. 3 uger – om akupunkturen har den ønskede effekt.

Er der en positiv effekt efter de første 3-5 behandlinger, er det ved kroniske tilstande ofte hensigtsmæssigt at behandle yderligere 3-5 gange for at opnå optimale resultater.

Hvordan virker akupunktur?

En af de første reaktioner på en virksom behandling er ofte en bedre nattesøvn og herefter reduktion af smerter. Du kan sandsynligvis bedre udføre de aktiviteter, som du tidligere havde problemer med.

Kort sagt så stimulerer nålene kroppens egne smertedæmpende og regenererende processer. De fleste studier om kroniske smertetilstande viser positive effekter i op til 6 måneder efter behandling.

Hvorfor vælge en fysioterapeut?

For at opnå gode resultater med akupunktur er det vigtigt, at akupunktur kun anvendes ved veldiagnosticerede tilstande.

Fysioterapeuter har en sundhedsfaglig uddannelse på minimum 3½ år, inden de går i gang med at lære akupunktur. En fysioterapeut kan derfor vurdere, om akupunktur er en relevant behandling for dig. Fysioterapeuten er samtidigt uddannet til at hjælpe dig med den bedste kombination af behandling og træning.

Er der bivirkninger?

Der kan være bivirkninger ved behandling med akupunktur. Halvdelen af alle patienter vil føle træthed umiddelbart efter behandlingen.

Symptomer eller smerter kan kortvarigt forstærkes, men det er forbigående og forsvinder sædvanligvis efter det første døgn. Herudover kan der opstå mindre blødninger eller hævelser, hvor nålene har siddet.

Særlige forholdsregler

Din fysioterapeut vil spørge om relevante informationer, inden behandlingen startes. Fysioterapeuten vil eksempelvis gerne vide, om du er gravid, får blodfortyndende medicin eller har en kronisk sygdom.

Din fysioterapeut følger sundhedsstyrelsens hygiejneregler og bruger kun sterile engangsnåle